Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Pokud budete náš web používat i nadále, vyjádříte tím svůj souhlas s našimi zásadami týkajícími se souborů cookie. Další informace
 
Stories metoda
 

Jsme zemí věčných začátečníků?

 
Rozhovor s metodičkou Mgr. Martinou Limburg

Průzkumy ukazují, že znalost angličtiny v Česku je nadále nízká. Proč je tomu tak i 25 let po otevření hranic? 

Myslím, že se situace zlepšuje. Zásadní je pozitivní přístup školy a lektora - dobrý učitel vidí možnosti a hledá efektivní, ale zároveň přitažlivá řešení. Češi rozhodně nejsou netalentovaní, naopak! Jenomže bojují s nízkou sebedůvěrou. Proto je v první řadě důležité, aby lektor byl nadšenec a dokázal to nadšení předávat dál. Pro mnohé jsou velkým problémem právě ty obavy, přímo nechuť začít mnohdy už po několikáté. Znalost angličtiny totiž neznamená jen umět se domluvit na dovolené nebo občas s cizinci doma v Česku. Jde i o možnosti uplatnění ve svém oboru, o přístup k informacím. Navíc se se dá říct, že zde mluvíme o moderní negramotnosti - ta je velmi svazující a vlastně brání učení.

 
1 + fotka

Jak tedy dosáhnout toho, aby se třeba i věčný začátečník cítil ve své kůži a dělal pokroky?

Schéma ve stylu kontrola domácího úkolu, nová gramatika slovíčka, cvičení a sem tam nějaké to video nebo článek není účinné. Zejména proto, že to většinu studentů netěší, a tak studium brzy „zabalí”. Vycházejme z toho, že většina populace není studijně založená a sezení u učebnic (ať jsou jakkoli pestré a moderní) je neláká. Kromě toho jde o volný čas, který je každému vzácný a který chce trávit něčím podnětným a užitečným, ale rozhodně i příjemným! Navíc si uvědomme, že je jazyk spojen se všemi oblastmi našeho života a že každý z nás je jedinečný. Chceme umět hovořit o věcech, které nás momentálně zajímají - ať už jsou to fantasy knihy, pečení, golf nebo prezentační dovednosti. Učitel by měl tyto zájmy podchytit a vést nás ke zdrojům, které nám angličtinu přiblíží díky obsahu. Pak s nimi aktivně pracovat tak, aby nás to bavilo.

Máte asi na mysli internet. Trendem posledních let je využití technologií. Jak to vnímáte z pohledu učitele?

Internet pokrývá všechny oblasti života: sport, byznys, umění… Je skvělé být učitelem jazyků v dnešní době, protože příprava na každou lekci znamená objevování nových světů. Technologie usnadňují přístup k zajímavému obsahu a podporují tvořivost. Ve Stories systematicky využíváme vlastní i cizí aplikace s cílem poskytovat tvořivé, hravé lekce zaměřené na komunikaci. Studenti mohou čerpat z anglických blogů nebo stránek na dané téma, s lektorem vybrat slovní zásobu a tu pak využít při diskusi nebo psaní o tématu z vlastního úhlu pohledu. Studenti u nás mají digitální portfólia, která mohou fungovat jako blog nebo online nástěnka a obsahují veškeré digitální zdroje, ale i „tvorbu” vznikající v lekcích: videa, zvukové nahrávky nebo texty. Samozřejmě není lehké najít zdroje autentického jazyka pro nejnižší úrovně - pro ty je slovní zásoba ještě omezující a v naší škole s nimi proto používáme vlastní aplikaci Stories.

Takže ve Stories vůbec nepoužíváte učebnice? 

Máme již zmíněné vlastní výukové materiály v podobě aplikace. V ní je i gramatika, ale pouze v pozadí. Hlavní jsou příběhy ve formě dvojjazyčných audioknih, které student doma čte a zároveň poslouchá. Gramatiku a slovíčka neučíme izolovaně, ale v rámci větších celků - frází, které jsou obsaženy v audioknížkách. Tyto celky má student spojené s příběhem, a díky tomu se je snáze učí. V lekcích fráze zapojí v řeči, při hrách nebo při práci s dalšími studentovi blízkými tématy. Navíc jsme testovacím centrem globálně úspěšné aplikace Mooveez, která umožňuje studium s filmy, seriály a dokumenty.

 
 

Mám zájem o více informací: 


Welcome to Mooveez
please choose your language